3 digitale marketingtrends, der kan løfte dit brand

Jesper Konggaard er cand.ling.merc. i Virksomhedskommunikation med spansk fra Aarhus Universitet. Han elsker at udtrykke sig kreativt og lege med sproget. Både det danske og udenlandske sprog. Et stykke godt gennemtænkt og kreativt eksekveret kommunikation kan virkelig røre ham, fortæller han. Udover det tekstlige har han også en stor interesse for visuel kommunikation, fotografi og grafisk design. Senest har han kombineret det tekstlige med det visuelle ved at skrive speciale om memes i markedsføring. Han elsker at opleve nye lande og steder – og helst dem, der ikke minder om Danmark. Noget af det bedste, han ved, er høje bjerge. Han arbejder som marketingkoordinator hos Waoo, hvor han får lov til at udfolde sin passion for kundeorienteret kommunikation.

Følg Jesper på LinkedIn her

Turismebranchen er i hastig teknologisk udvikling, og det kan være svært at skabe sig et overblik over de mange nye muligheder for at markedsføre sin forretning. Jeg har derfor samlet tre vigtige digitale marketingtrends, som kan give dit brand den kreative overhånd mod konkurrenterne.

Virtual Reality – den ultimative “show it, don’t tell it”

Den gamle guideline “show it, don’t tell it” har forbedret megen kommunikation og marketing gennem tiden og gjort indhold mere fængende og ikke mindst overbevisende.

Ville det ikke være langt federe at kunne vise dine kunder, hvilke oplevelser du kan give dem end blot at fortælle dem om det? Dette kan lade sig gøre ved hjælp af Virtual Reality (VR). VR består typisk af visuelle oplevelser som en video. Men det er meget mere end blot en video! Med VR kan du lade potentielle kunder føle, hvordan det er at være fysisk til stede på din lokation, mens de stadig sidder foran computerskærmen. 

Dette skyldes VR-teknologiens udnyttelse af det menneskelige dybdesyn, som VR genskaber. Man får derved som beskuer en oplevelse af en tredimensionel verden. VR får altså den visuelle oplevelse til at syne langt mere virkelighedstro end ved traditionel video.

Af samme grund benytter mange virksomheder VR som udvidet video marketing. F.eks. i form af 360°-video. Her kan beskueren interagere med videoindholdet ved at “trække” sig rundt omkring med musen i et livagtigt og omsluttende 360° univers. På denne måde kommer beskueren eller kunden helt naturligt i centrum for oplevelsen og kan udforske diverse services og faciliteter på egen hånd.

Et smukt eksempel på brugen af 360°-videoen kommer fra det australske flyselskab Qantas. Qantas har i samarbejde med Samsung skabt fantastisk video-marketing for forskellige rejsemål i Australien. I videoen her kommer du til lands, til vands og i luften på Hamilton Island:

Artificial intelligence – mød din nye utrættelige medarbejder

Artificial intelligence (AI) er et endnu et populært tech-begreb, der har eksisteret i noget tid. Men som først nu rigtig er begyndt at gøre sit indtog i turismebranchen. AI omhandler maskiners evne til at demonstrere intelligens og løse problemer, der kræver en vis form for menneskelig intelligens. 

AI kan se ud på forskellige måder, men du kan tænke på AI som din nye utrættelige medarbejder. En medarbejder der udfører opgaver med konsekvent høj kvalitet 24 timer i døgnet. Vel at mærke uden brug for pause og uden menneskelige fejl. Det kan fx være i form af en chatbot, der kommunikerer med dine kunder på diverse digitale platforme, en fysisk robot-concierge, der byder velkommen og samtaler med dine gæster eller noget helt tredje.

Her forklarer Matt Lancaster fra Accenture, hvordan AI kan bruges til at skabe en mere “friktionsløs” kundeoplevelse i turismebranchen:

Influencer marketing – nej, det behøver ikke være en kendis

Selvom influencer marketing efterhånden har fået et lidt blakket ry i nogle kroge af marketingbranchen, er der dog flere undersøgelser, der understreger den positive effekt ved brugen af influencer marketing. Denne marketingstrategi, der udnytter indflydelsesrige personers påvirkning og aktivering af forbrugere, er langt fra ny, men brugen af den er dog eksploderet de seneste år og har vist sig at være en profitabel løsning for mange brands.

Populariteten i influencer marketing bunder først og fremmest i undersøgelser, der har vist, at forbrugere stoler mere på venner, familie og andre forbrugere end på brands. Ifølge en undersøgelse stoler 44 % af forbrugere mellem 25 og 34 år på, hvad en influencer siger om et brand, mens kun 21 % stoler på, hvad et brand siger om sig selv (kilde). Influencere kan altså fungere som mere troværdige brandpartnere.

I dag kræver influencer marketing heldigvis ikke en dyr kendis-influencer – influencere kommer nemlig både i mikro og makro. Makro-influenceren er typisk en velkendt person med rigtig mange følgere, men ifølge Adweek er mikro-influenceren faktisk op til syv gange mere effektiv (kilde).

I denne mini-guide har jeg beskrevet tre digitale marketingtrends, der med relativt få midler kan løfte brands i turismebranchen til nye højder og hjælpe med at skabe gladere og mere nysgerrige kunder. Der findes naturligvis mange andre marketingværktøjer derude, men de tre ovenstående kan uden tvivl skabe store resultater for din turismevirksomhed, hvis de bruges rigtigt!

Nysgerrig på hvordan du kan lege med de 3 marketingtrends selv? Kontakt os her og hør mere.

HASHTAGS:

#digitalmarketing #tourismmarketing #destinationmarketing

Vil du også dele dine erfaringer med verden? Hent vejledningen til hvordan du kan få dit indlæg på vores gæsteblog:

Download PDF

Leave a Reply