Hej, jeg hedder Vid og jeg er (også) en passioneret turismenørd. Jeg er i øjeblikket i gang med at færdiggøre min kandidatgrad i Turisme på SEB Universitet i Ljubljana. Personligt, er jeg udadvendt, praktisk anlagt og så elsker jeg at møde nye mennesker.



Jeg er go-getter og meget hands-on, med andre ord, elsker jeg at skabe og få ting til at ske. Til dagligt er jeg bindeled mellem andre studerende på SEB, min fakultet og lokale virksomheder i min hjemby . Sammen skaber vi værdikæder, som sætter fremtidige spor i lokalsamfundet og for dem der er involverede.

Gæstfrihed og værtskab: Hvad ligger foran os?

For mig, er det at være ‘vært’ ikke kun en forretning, men en livsstil. Der findes selvfølgelig mange måder at være være vært på, men for mig, valgte jeg den stil, der personligt passede mig bedst og som også er mit bud på, hvordan du bygger en langtidssigtet bæredygtig forretning. Nemlig, med hele mit hjerte og med fuld tilstedeværelse.



Samtidigt med at turismeindustrien i mange år fortsat har overgået sig selv, har alle, der dybest set har haft overskydende plads, hvis de ville, kunne lave en forretning på at udleje det – Sådan startede jeg selv, mit nu hjertebarn, min forretning.


Desværre skete det så, det helt uventede: COVID-19 satte vores hverdag i stå, og turismeindustrien gik i dvale. Så hvad kan vi gøre nu, hvor fremtiden er mere usikker end nogensinde før? Hvordan kan vi selv forme og skabe en mere bæredygtig fremtid for alle parter?

Jeg bor i Slovenien: Et af de grønneste og sikreste lande i verden. Unikt er, at du på blot en dag kan opleve både Alperne, Middelhavets kystlinje og storslåede vinmarker med termiske kilder. Jeg selv har base i Bohinj, stedet som sidste år blev udnævnt som “Heaven at the end of The World” af LonelyPlanet. Herfra jeg har budt gæster fra hele verden velkommen – en faktisk simpel opgave, hvis du kun tænker i kortsigtet økonomisk vækst.

Når pandemien er overstået, hvad gør vi så?

Lad os for en stund se bort fra alt papirarbejdet og lovgivningen bag dette, ja, for så kan puslespillet gå op ved at bruge diverse OTA’s, samt en positiv indstilling på at gøre noget af det hårde arbejde selv inkl. rengøring og fuld rådighed til at besvare beskeder osv. Men hvad os der udlejer boliger på denne måde, har taget for givet, er den enorme efterspørgsel.


Vi er blevet vant til, at udbuddet ikke kunne følge med efterspørgslen. Ligegyldig hvad standen var på vores produkter, kunne lave penge og derved gjorde det til en levevej.  For mange mennesker her i Bohinj, er det præcis, hvad der er sket: Vi er blevet afhængige af vores side-hustle.


Men for mig og mange andre er det blevet så meget mere end det: Det ér vores hjertebørn. En livsstil, et fuldtidsjob, en mindre virksomhed (som ikke kun beskæftiger mig selv), et aktiv og en investering. Men når pandemien er overstået, hvad gør vi så? Vi kan ikke starte hvor vi slap.

Hvordan gearer vi os bedst?

Allerede nu, har UNWTO varslet med minimum 25% nedgang i internationale rejser – men det kan tiden selvfølgelig kun vise. Nogle vil lide mere, andre mindre. Til gengæld, er jeg sikker på, at vi allerede nu kan sige, at det sætter sine spor i turisme senere. Hvem kan for eksempel lige nu forestille sig at tage til storbyer med meget tæt befolkning? At tage transportmidler hvor man sidder tæt meget længe? At tage på længere guidede ture med stops forskellige steder?


Istedet, er jeg optimistisk og tror på flere naturoplevelser, individuelle ture og meget mere national in-bound turisme med fokus på individet. Så hvordan gearer vi os bedst til denne fremtid i verden? National set? eller for mig, helt personligt i Bohinj, Slovenien?

Til kamp mod OTA'erne

Først og fremmest, tror jeg, at hotelbranchen vil lide de største tab taget deres omkostninger i betragtning. De kæmper allerede nu for hver en gæst, hvis de ikke allerede er lukket midlertidigt ned, og det frygter jeg, at de skal blive ved med i nogen tid. Omvendt vil OTA’er miste noget magt på denne måde, og sammen med et mere lokalt-orienteret mind-set fra forbrugerne, kan vi små overnatningssteder pludselig genvinde noget styrke og potentielt set markedsandel.

Det er derfor også min overbevisning, at lige nu er markedsføring og fokus på at skille sig ud, vigtigere end nogensinde før. Hvordan klarer du dig uden en magtfuld OTA? Hvordan pleaser du de forskellige algoritmer og søgeportaler nok til, at det er dig, der bliver fundet?

Den personlige service vil få mere power

En anden ting, er oplevelsen. Gæster vil forvente mere for deres penge eller et billigere produkt – Overvej velkomst- og på-gensyn-gave nu, hvis du ikke allerede gør det! For mig, har det været min vej til at skabe høje rankings og høj tilfredshed: Omsorg og øje for detaljen. Og så er der det med teknologien.


Modsat den typiske hype omkring digitalisering og teknologiske løsninger, tror jeg, at vi skal tilpasse os en virkelighed, hvor vi kun bruger det i samspil med jordnær og personlig service. Det personlige touch vil få langt højere betydning. For det er der, vi opbygger tillid og tilfredshed. Selvfølgelig er nem indcheckning og kommunikation et must. Men lad os huske på vores menneskelige værdier og normer. Også vores samarbejder og partnerskaber vil formentlig opleve en opblomstring. Vi kan igen finde balance i magten og andele, og skabe en ny bæredygtig model for os alle at være tilfredse med.

Genfind din vision i kaoset

Lige nu, virker verden til at genfinde sig selv i kaoset, og der skal nok være lys for enden et sted. En ting er sikkert: Vi vil fortsat møde store udfordringer. Men vær ikke nervøs, for sammen skal vi nok klare det.


Jeg selv har tvivlet på, hvorvidt at studerer turisme lige NU var den bedste ide… men JA, det er det. Turisme handler om mennesker, om smil og mod. Vi skal nok finde tilbage til de gode dage, vi havde for nylig. Men hvornår og hvordan? Hvad kommer dette til at betyde for os? Hvorfor nogle tal og KPI’er skal vi i virkeligheden snakke om? Jeg har delt nogle af mine takes på, hvordan vi vender krisen til noget positivt – et mindset jeg håber bidrager til, at jeg fortsat kan byde mange velkommen i Bohinj.


Lad os alle sammen arbejde igennem i denne tid. Både på et individuelt niveau, men også på et mere givende og smartere kollektivt niveau – Så kommer vi ud stærkere på den anden side. Jeg glæder mig til at kunne rapporterer, når vi er på den anden side af COVID-19. Hvad er dine håb og tanker om tiden lige nu? Del dine tanker her.

HASHTAGS:

#visitbohinj #visitslovenia #apartmentsinbohinj #Ispeaktourism #Wespeaktourism

Vil du også dele dine erfaringer med verden? Hent vejledningen til hvordan du kan få dit indlæg på vores gæsteblog:

Download PDF

Leave a Reply