Digital Marketing

Hvordan skriver man en blog post i 2019, og hvad har det med Digital Marketing at gøre? 🤔📸👊

Digital Marketing er og har været et populært emne i lang tid, fordi det er noget som alle virksomheder kan bruge for at fremme deres salg og deres popularitet. Det er noget alle har hørt om, men ikke alle har en helt klar ide omkring hvad er, og for at være ærlig – Digital Marketing er mange ting. Fælles ved dem alle er at de alle indeholder en form for Content Creation. Hele essensen i Digital Marketing, er at lave indhold som giver folk lyst til at læse videre, til at klikke på et link, gør folk nysgerrige, som skaber forståelse og popularitet, og som i sidste ende når de mål og resultater som ønsket. 

En af de ting som vi gør meget i Speak Tourism er at skrive blog posts, og i dag vil vi vise jer hvordan  du skriver et blogindlæg i 2019.

Blog post in 2019

1. Emne

Det første vi skal overveje, er selvfølgelig hvad vi vil skrive om. Det skal være noget der er relevant for os, men måske endnu vigtigere er, at det skal være relevant for vores læsere. Da vi er en virksomhed og vi allerede har en målgruppe og en niche er det ret ligetil for os, men hvis du selv går og overvejer at starte en blog, er det vigtigt at det første du gør er at definere en niche og en målgruppe, og at du sørger for at holde en rød tråd igennem dit indhold. Uden en rød tråd, sammenhæng og relevans for din målgruppe, bliver det svært for dig beholde din læsere, da de vil begynde at kigge andre steder som tilbyder disse ting.

2. Titel

Når vi har defineret vores emne, skal vi have defineret en titel. Hvis man definerer titlen inden man begynder at skrive, vil det gøre det nemmere at holde sig inden for emnet, men det er individuelt hvad man foretrækker. Hos Speak Tourism plejer vi at definere en titel først, og derefter justere den hvis nødvendigt. For os er det vigtigste ved vores titler at de er fængende og at de indeholder nogle af de keywords som vi forbinder os selv med. Det er meget vigtigt at lægge noget energi i at gøre titlen så fængende som muligt, fordi det er den dine læsere ser først og hvis den ikke er fængende, er det ikke sikkert at folk vil klikke på den. Keywords er vigtige at inkludere i titlen, da man har nemmere ved at komme frem i organiske søgninger som er relevante for ens niche, når man gentager et par keywords i både titel og brødtekst.

3. Indhold

Når man skriver en blog post, er der ikke så mange regler som i f.eks. Artikler, og det er individuelt hvordan man vælger at gribe det an. Vores egen fremgangsmåde er at skrive en introduktion til temaet, så selve “brødteksten” og til sidst en afslutning som alt efter hvad temaet er, kan opsummere eller blot afslutte på en naturlig måde. Vi prøver at gøre vores blogs relativt korte, fordi hvem har overhovedet tid til at sidde og læse side efter side nu til dags? Folk er sultne efter information, men det skal helst gå hurtigt. Vi skriver maks to sider pr. Post, men igen kommer det an på din niche og din stil. En anden vigtig ting er keywords. Ligesom i titlen, er det vigtigt at man så vidt muligt får smidt et par key words ind i blogposten og gentager dem et par gange. Det giver bare bedre resultater i de organiske søgninger, og i Digital Marketing lever vi højt på gode statistikker!

4. Billedsøgning

Det er vigtigt at inkludere billeder i din blog post. Ligesom at folk ikke gider at læse side efter side i en enkel blog post, så gider folk heller ikke læse en to siders tekst uden billeder. Mange folk skimmer en tekst, og får hjælp af billeder til at forstå resten af teksten, så det er en god idé at bruge lidt ekstra tid på at finde et godt billede til at fremme forståelsen og for at lette teksten lidt. Mængde og ratio af billeder og tekst afhænger af sammenhæng og niche. Vi er en virksomhed og dermed videnbaserede, så vi kan til tider være lidt teksttunge. Prøv dig frem, og se hvad der virker for DIN blog! 

Det er også vigtigt at du respekterer copyright når du vælger dine billeder. På sider som Pexels og Unsplash kan du finde billeder som er gratis at bruge for alle, så du undgår at få problemer med copy right.

5. Hvor ofte har jeg brug for nyt content? 

For at dine læsere vil huske dig og forblive engagerede i din profil, er det vigtigt at lave en ny blog post relativt ofte. Det kan være 1-2 gange i ugen, eller to gange om måneden alt afhængigt af din branche. Er du ejendomsmægler er to blogs om måneden vildt fedt, men er du fuldtidsblogger skal du producere mere content for at overdøve andre! Det kan dog være svært at producere content, men bare rolig, når det først er blevet til en vane, skulle du sagtens kunne poste mindst en gang i ugen. 

Hvis du ikke er sikker på at kunne kom op med nyt content hver uge, så “newsjack” nye tendenser eller nyheder indenfor dit område. Newsjacking betyder at du skriver om og omtaler nye tendenser eller nyheder indenfor din niche, og skriver det om med dine egne ord. Dine læsere holder nødvendigvis ikke øje med de nye tendenser indenfor dit område, så det at kunne læse det fra din blog før de fleste andre steder, vil give dig et plus og helt sikkert være til din fordel! 

Det er også vigtigt at du deler dine blog posts på forskellige platforme, for at nå ud til så mange mennesker som muligt. Nævn i en Insta-story at du har postet igen, og del linket på Facebook, eller lav en post på LinkedIn med branchenyheder. På den måde leder du meget mere trafik til din side, samtidigt med at du får engagement på dine andre profiler. 

Har du ikke tid til at komme op med inspirerende ideer hver uge, skrive dem eller sætte dem op på din hjemmeside, så lad os hjælpe dig! Klik her for at få mere at vide om vores services – vi kan sende dig et uforpligtende tilbud!

6. SEO optimer din blog

Hvis du nogensinde har haft noget med digital marketing at gøre før, så er chancen for at du har hørt forkortelsen SEO før, ret stor – Search Engine Optimization. Men hvad er det egentligt? Og hvad har det med din blog at gøre? At have en aktiv og relevant blog på din hjemmeside, kan faktisk hjælpe til placeringen af din hjemmeside i en search engine, såsom Google. Men hvordan? 

  • 1. En blog holder din hjemmeside frisk og aktuel. Dette er vigtigt i forhold til SEO! 
  • 2. En blog holder folk på din hjemmeside i længere tid! 
  • 3. Jo flere keywords relateret til din niche, jo mere trafik bliver dirigeret til din hjemmeside! 
  • 4. Du har mulighed for at indsætte interne links, som dirigerer dine læsere hen til dine andre blog posts, hvilket også er en fordel når det kommer til SEO! 
  • 5. Hvis du har en blog af høj kvalitet, giver folk en grund til at linke til din hjemmeside, i forhold til hvis du ikke havde en blog. Dette viser search engines at din side tilbyder værdifuld information. 
  • 6. En blog hjælper dig med at danne et mere personligt forhold til dit publikum, hvilket gør at chancen for at de hænger ved er meget større! 

SEO handler om trafik, og med en aktiv og relevant blog på din hjemmeside, kan du forsøge trafikken til din hjemmeside betydeligt!

7. Er et Blogindlæg i 2019 overhovedet noget for min virksomhed? 

Måske forbinder du ikke umiddelbart ordet “blogger” med din virksomhed, og kan ikke se dig selv i det, men at blogge kan betyde mange ting. Glem alt om at du skal kalde dig blogger på dit business kort, tænk det i stedet som indhold til din hjemmeside. Hvad spørger dine kunder dig altid om? Hvad kunne være sjovt at læse om? Hvordan kan du blive mere personlig med dine kunder? Hvilke gode tips og tricks har du lært i årenes løb? Lav en blog! Skab en større interesse i din virksomhed, som går udover dine produkter eller services, giv dine kunder en grund til at besøge din hjemmeside uden at skulle købe dine produkter! Læserne bliver hængende og hvem ved .. Næste gang de har brug for hjælp indenfor den branche, mon så ikke de tænker på deres yndlings blog? 

Vi håber på at du er blevet lidt klogere på hvordan man kan skrive en blogpost og hvad det har med Digital Marketing og Speak Tourism og gøre.

Tak fordi du læste med

Join the discussion 42 Comments

Leave a Reply